Kajsa Hillbom

En livlig debatt!

Just nu pågår det ju en livlig debatt och att B-ponny ryttarna som tävlar på SM ska få tävla utan att stilbedömning ska vara avgörande och att de ska ha samma regler som C&D-ponny ryttarna. Så tänkte att jag kunde skriva om vad jag tycker om det hela.
 
Först och fämst vill jag säga att jag är en ryttare som bara hade 4-5år på en och samma ponny och så var min ponny tid slut helt och hållet. Jag utbildade ponnyn själv från att läraden att ta sin första galoppfattning till att vinna klass efter klass. Jag var desutom aldrig den som satt och gasade men svängde snäva svängar. Jag är en sådan perrson som inte vill ha för hög fart mot ett hinder då jag vet hur det kan gå och en häst mår inte bra av det heller!
 
Det bör ha varit för 3-4 år sedan när jag hoppade Zacke hemma i paddocken. jag mins dagen som om det var i går. Det är väl det som gör att jag än idag har probem med att hoppa några höjder på hindrena. Vi skulle hoppa en serie med bom, räcke, oxer, räcke med tvågaloppsprång emellan. Allt hade gått fint och vi skulle bara ta det en gång till och så klart ska olyckan vara framme. Vi kommer in hur fint som hälst på första men sedan går något fel. Zacke fastnar med bommen mellan frambenen och då är det ett faktum. Vi slår en volt i luften och jag kickas in i hindret efter. Vi hade tur då vi inte fick några större skador. Zacke fick skrapsår på knäna och ett sår på mulen och jag klarade mig undan mer eller mindre med något ynka skrapsår på handen. 
 
Just den dagen kom det några som skulle tävla på helgens storrhäst tävlingar klubben skulle ha och då de var vänner med stallägarna så stallade dem upp i vårt stall. Och mamman i familjen var sjuksköterska så hon kollade mig någelunda. Dock tänkte jag mer så Zacke som hade nergrusade sår som behövdes rengöras så det skulle läka ihop. 
 
Dock kan det inte läka alla sår. Jag blev rädd för att hoppa. I början vågade jag inte ens hoppa hinder på 60-70cm. Mer om detta kan ni få veta senare om ni vill höra resten av historien men nu måste vi fortsätta med det som inlägget faktiskt handlar om. Nämligen stillbedömningarna på SM. 
 
Så ponny föräldrarna och barn vill altså inte ha stilbedöming bara för att det just nu är avgörandet för hela SM:et på de små söta B-ponnyerna. Vist det kanske inte är kul när man vet att man inte har en chans då det finns många som "rider" bra och utan mycket inverkan. Okej det håller vi med om allihop hoppas jag. 
 
själv ser jag inga problem med att stilbedömning ska finnas med på SM snarare tvärtom. Jag tycker det är bra då jag är en person som är glad att jag inte hade en längre ponny tid. Men det är bara på grund av alla dessa ponny mammor och pappor som står och skriker (kanske är lite övedrivet) på ungarna att gasa de "hjälper" till genom att smacka innan hindrena. Det är helt enkelt föräldrana som gör att det går fort i svängarna. 
 
Det är det som gör att jag tycker det är bra med stilbedömning. För om man tänker efter noga hur mycket hör man föräldrana under en stil ritt som under en normal A:0/A:0 jo i alla fall hälften så mycket. 
 
Det finns även många som fortsätter med detta när dem går upp i kategorierna till och med på storhäst då det har kvar det sedan deras ponnytid med att du kan sitta och gasa hela vägen in i mål. Det är hemskt och vågar man titta? NEJ, nej det gör man inte, man vill hälst av allt bara gå där ifrån.
 
Så är det inte bättre att ha stilbedömingen då och faktiskt få någon minde olycka under året en det dubbla. Tänk då att du iallafall är en av de bästa stilryttarna i Sverige det skulle jag vara nöjd med. Sedan är ju protokollet till för att hjälpa en och visa vad det är man behöver öva mer på och övar du på det helhjärrtat är det kanske du som står där högst uppe på pallen nästa gång!
 
Så vad jag menar med detta är att jag tycker att stilbedömmnigen ska vara kvar. Inte bara på grund av säkerhetsrisken, då olyckan kan lika gärna vara framme ändå. Utan det jag menar är att barnen får lära sig att rida från början och enligt mig blir det mindre press på barnen då de inte behöver sitta och försöka gasa mer än den andra.
 
Så att det skulle egentligen vara bra med det i alla kategorier. Ett bra tips till SvRF, låt de som gått nolla gå en omhoppning och så tar men och plusar ihop de olika momenten med varandra och där har ni en vinnare. Med andra ord föräldrarna blir glada och ni blir glada!
 
Och för er som har en "vild" ponny. Den går att tygla med rätt träning. Men ser också om du klarar av en sådan ponny fint och på ett bra sätt får den runt en bana så ska du allt ha ett pluss i kanten. 
 
Slut för mig! En tjej på 17år som aldrig tävlat SM eller varit i närheten av det men som verkligen ÄLSKAR stilbedömning!
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Fin häst :)

Svar: tack! :D
Kajsa

2013-11-30 @ 10:37:20
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: