Kajsa Hillbom

När bägaren rinner över

!!Varning för lång text antagligen även rörig!!
 
Kan börja med att vi antagligen kommer byta klubb redan nu... Så om ni vet någon bra klubb så kommentera gärna det, så skulle ni vara riktigt snälla. För som det ser ut så får vi efter alla år av tävlande nu byta klubb, då detta inte håller längre!
 
Om vi ska dra allt från början vilket vi lika gärna kan göra... Så var det redan när jag red min ponny Latino allt började, villket är när jag alltså var 11 och det var även då jag började tävla på riktigt. Jag hade föreldrar efter mig och talade om hur jag skulle rida, gör si gör så fick man höra en heldel. På DM:et året var nog 2010 fick jag höra ac hon som då var lagledare i vårt Div2 att det var synd om jag skulle komma till A-final och då rida LA så att jag inte fick starta i finalen som skulle gå någon vecka efter, tog mig inte dit utan fick hoppa B-finalen istället.Detta då jag var en av dem "bättre" i laget och hade en garanterad plats dit. Men efter tredje omgången på en middag hade denna person gormat rakt ut att jag fått varning för att jag var förstor för Latino, vilket jag inte fått då mamma mejlade till överdommaren som var där och frågade. 
Så No true story...
 
Fick heller inte vara med i Div1 med honom då dem inte tyckte jag passade in/ hade tillräckligt resultat för det, Men jag kom runt klasserna och anmälde endast mittt intresse, men Nepp. Detsamma gäller Div1 häst för några år sedan...
 
Men tyvärrr fick dem till slut sin makt igenom då jag fick åka från en tävling utan att rida färdigt för då skulle jag bli avstängd om jag gjorde det (Latino var då tillsalu) och deras enda argumet vad jag vet att dem hade var att jag !ändå! hade en storhäst också. Men vaf fasen för att få en häst såld behöver den tävla iallafall för den summan vi begärde, så det var ju bara att hitta fodervärd villket vi som tur gjorde i en av mina dåvarande träningskompis.
 
Något år senare då fanns kulbben uppe i Eliten och dem tog ner tränare som Lotta Björe, Sylve Söderstrand och Pether Markne, och dem fick inte ihop tillräkligt med ryttare. Men istället för att låta mig vara med med Zacke och även andra som ridit i div2 den hösten. Så ställde den som hade hand om det (under klubbens regi) in det så det blev inget av det. Dottern har även utalat sig att inte vilja träna i samma grupp som mig när en i vårat stall anordnade träning för Arnold Assarsson, den viljan gick dock inte igenom.
 
Efter detta har det varit lugnt i något år och jag har kunnat fokusera på mitt och inte brytt mig om dem andra utan kört mitt egna race. Dock har dem flesta jag nämt ovad desutom börjat prata med mig nu, så är faktiskt väldigt förvirrad...
 
Men för några veckor sedan när Div1 började drog det igång igen. Jag var med där som reserv (Då mamma som r lagledare tillsammans med den andra lagledaren att jag inte skulle behöva känna pres över att vara med, men skulle kunna gå in om något hände) och skulle hämta min lagutrustning som fanns hos en annan i laget. Den som haft smått koll på sponsorpengarna och bestämt lagutrustningen, kom då fram och sa att jag inte skulle få då jag inte var tänkt att vara med i laget. Men hon vet ju ingenting om hur mamma och den andra lagledaren tänkt sig. För tydligen skulle inte jag ha resultat nog för att ens få vara med enligt henne...! Så vi åkte från tävlingen utan utrustning och mamma lät även sin jacka som hon fick för att hon var lagledare vara kvar. Sedan började allt, hon som hade "koll" på allt skrev att vi inte läst klubbens Lagpolicyn, men i själva verket var det hon som inte läst nogrant, desutom kan man säga att hon missade enligt mig en väldigt viktig punkt: Vi visar gott bemötande både mot varandra , övriga ryttare och ledare, både i föreningen och utanför.
 
För själv skulle jag haft godkända resultat i 120cm, Men dem kunde stoppa in ungar som inte knappt ridit LA i Elitlaget(ponny) och det var då helt okej.?. Där behöver man kvala till MSV, i Div1 behövs ingen uppklassning så därför togs detta bort... Det var även väldigt länge sedan vi hade helt färdigkvalade ryttare i Eliten samt Div1, just då det endast är fåtalet som vill rida.
 
Sedan började de bråkas väldigt mycket om utrustningen. Först ändrade dem till att bara dem som red första omg skulle få utrustning, sedan till att man skulle medverka i två omgångar (Detta gällde bara hästryttarna inte ponnyna). Detta från att alla som var tänkta i laget skulle få. Men en som blev inkallad kunde få behålla sitt då hon var snäll och ställde upp, fast det var dem två stycken som gjorde, men bara den ena av dem skulle inte behöva starta två gånger... Det har blivit så att till och med Styrelsen blivit indragen i detta och vi kommer få våra utrustningar iallafall då klubben står för de.
 
Men jag bryr mig inte om utrustningen utan tycker bara alla ska behandlas lika, för vi tillhör samma klubb och lagen jobbar tillsammans för att hitta sponsorer. Vi kom även överens vid upptaktsmötet att om pengarna inte skulle räcka skulle vi inte ha täcken och hur eller hur inte vanligt täcke utan skritttäcke och även att Div2 till hösten skulle försöka hitta själva. Men inget blev som vi sa utan, vi fick vanliga flecetäcken där det dessutom bara står ett företag på... Pengarna räckte ju inte till allas utrustningar då dem skulle "sparas" till hösten och div2. Så det är ju konstigt att dem inte lyssnade bättre på oss som faktiskt red utan istället går man sin egna väg rakt igenom. 
 
Men så nu då kommer vi förhoppningsvis till slutet av denna långa text... I helgen var vi på tävling hos Torestorp Kristvalla, det var inte tänkt att vi skulle tävla utan vi skulle ha åkt till Dalarna och fixat lite med mammas bil det blev inte av så vi valde att hoppa Tecki lite, Auto skulle hängt med men det gick inte så bra dagen före så hoppade henneo och tränade vidare hemma istället. Hur eller hur skulle ju dessa föreldrar vara där som hackat på mig angående lagutrustning osv. Men det skett jag i för jag skulle visa dem..! Vilket vi iallafall gjorde i 105cm där vi kom runt dubbelnolla och fick även en placering (som tyvärr inte syns på equipe). Och oj så dem tjöt och hade sig världens största hejjarop, varför? Nej det vet jag inte, ser det bara som falskhet rakt igenom. Tyvärr!! Fick även bättre resultat än ungen till dem som gnällt, och jag var mega glad och kunde åkt hem efter det så jag var helt lyrisk öven att äntligen fått komma runt en start och desutom nolla rakt igenom. Ingen borde ha missat min glädje.
 
Till 110cm sedan gjorde jag som till 105cm förutom att jag var tvungen att kolla ett hinder som jag inte visste nr till. (går knappt banan) hoppar utt tar något till språng för att sedan gå in på banan, känner att Tecki stressar lite och det är inget gott tecken så försöker lugna henne. Men lyckades tyvärr inte! Så rider imot 1an och får ett stopp. Mamma som har lite koll på dem (satt mittemot av banan) började dem skratt. Jag fortsätter mina försök och kommer över 1an stopp på 2an, kommer över det och även 3an med lite envishet och spöt. Sedan stopp och utesluten på 4an...
 
Efter denna uteslutning går jag ut på framridningen för att rida igenom Tecki då varken gas och broms samt förflyttningar gick igenom, med andra ord lyssnade hon inte på skänkeln. Så försökte rida igenom det och ena mamman stod såklart och kollade på. Tecki ställde sig på bakbenen några gånger (Tecki i ett nötskal passar det inte, vill hon inte) men fick igenom det så gott som iallafall så ställde mig vid staketet för att kolla på en av mia träningskompisar när hon hoppade, Tecki flyttar ut sig mer mot spåret och där vill jag inte att hon ska stå då det hindrar andras ridväg. Ena mamman står då och viskar men en annan och flinar mot mig och innan vi går så är dem borta.
 
Antagligen går dem till Överdommaren. Överdomaren som sedan kommer till transporten när vi står där och plockar av Tecki allt för att kunna lasta in och åka hem. Han säger att folk kommit och sagt att jag varit hård mot hästen inne på framridningen (Han själv hade inte sätt det) och att jag fick en muntlig varning, Egentligen skulle man frågat vilka det var, men eftersom vi endast vet fåtalet personer som kollade så är det inte så svårt att lista ut detta...! Vi tror alltså att det var någon i vår egna klubb som känner oss mycket väl och lika gärna kunde kommit fram till oss pesonligen och sagt det!!! Men nu tror vi mer på att det var helt riktakt mot mig och inte för hur jag betedde mig mot hästen, för så som jag red på framridningen skulle jag personligen säga att jag var "värre" mot Tecki på banan!! 
 
För vi frågade ju dem jag tränar med, som desutom kan Tecki ugefärr lika utan och innan som mig och vet hur hon är i sättet och tempramentet och dem tyckte inte jag gjorde något fel. Utan ska man inte kunna få korrigera hästen någonting dä kan Tecki lika gärna gå i avelsboxen för gott för hon har lärt sig att man kann lägga ner och så behöver man inte hoppa inne på banan mer, hon blir stressad och jag blir stressad vilket gör att jag konstiga omedvetna ryckningar som gör att Tecki stannar flera meter framför hindret. och då måste jag får övertala henne på annat sätt. Får jag desutom inte flytta henne för skänklarna(använnder inte ens sporrar) så vad får jag då göra?
 
Så helt enkelt efter alla dessa år så ger vi nu upp och kommer lämmna klubben, hjälper till på tävlingar året ut för vi är ju ändå medlemar hur eller hur. men vi funderar redan nu på att byta till någon annan klubb. Så vet ni någon bra klubb, kommentera gärna inlägget då. För vi är trötta på detta nu och kan dem inte visa att vi tillhör samma klubb där man ska hjälpa varandra och inte knäcka varandrea då förstår jag inte varför jag ska vara kvar! Jag tävlar och tränar för att ha roligt med hästen jag älskar och trivs med, Jag vill lyckas inom ridsporten men får jag inte samma möjlighet som andra får så vad är det för mening. 
 
Jag kommer nu satsa helhjärtat på mig och bara mig inte bry mig om någon annan utan bara fokusera på mig och dem som vill mig väl... Dessa kubb kamrater jag skrivit om här uppe har inte fått sina namn nämda utan känner ni er träffade så fine men ingen annan ärn dem som vet vilka jag pratar om vet vilka ni är bara vad ni gjort... Jag tackar nu för mig och efter finalen av Div1 i västervik kommer ni antagligen kunna se mig under en ny klubbs regi och då hoppas jag att ni kan lägga detta på hyllan och glöma mig, för det är vad jag gör med er! 
 
Vill ni förstöra någons liv testa med ert egna för det är det ända ni ska/bör ta reda på, inte andras! För nu har jag kämpat i snart fyra år med denna häst, förra året var rent utav ett helvete och starten på detta med för av 12 starten har vi kommit runt banan 3ggr var av en 0:a vilket var i helgen när ni glädjeligen skrek rakt ut och hade er innan ni sedan slog ner bomben. Tänk efter innan ni gör något nästa gång. Även innan ni nämner något om någon annans resultat. För jag kommer närmre och närmre en felfri ritt för var tävling som går ett hinder mer för var tävling och snart har det lossnat och då slur jag hela bunten. Jag har blivit starkare och säkrare i mig själv motivationen har kommit efter det förra året som var katastrofalt rent utav. Jag står med 3 super hästar som alla skulle kunna nå högrta Eliten bara jag som ryttare skärper mig inne på banan. 
 
Jag vänder nu blad och fortsätter kämpa mot mina mål villket är SM och större tävlingar. Tequila, Nelson och även Auto är en del av min resa och det kommer dem alltid att vara precis som Latino och Zacke som alltid kommer finnas kvar i mitt hjärta för för mig är alla dessa hästar oförglömliga på olika vis men alla har dem blivit stoppade av idioter som er och sådana personer vill inte jag veta av. Personer som förstör för andra, för att dem är avundsjuka av någon form kanske bör tänka efter vad dem själva kan göra bättre för att faktiskt lyckas. Jag kämpar dag ut och dag in, jag är hellre i stallet än i skolan för i stallet finns mina bästa vänner det är dem jag vill vara hos gärna 24/7 om det hade gått! Jag hoppas ni får ett roligt år med era "fina" hästar och lycka till på SM för jag antar ni kommer vara där!!!! jag kommer och kollar på för ska själv tävla där veckan efter så varför inte åka upp en vecka tidigare... Be nice to your horse den gör det inte lättare om du inte gör det lätt! Kom ihåg det! 
 
Tack för mig, för nu har detta blivit på tok för långt och det börjar tappa sin mening... Men snälla alla underbara !vänner! till läsare, vad rider ni för och vad är bra med den klubben? Vill ha så många tips som möjligt nu...!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: